Gra na gitarze wciąż jest popularna, a zainteresowanie tym instrumentem nie słabnie bez względu na wiek chcących nauczyć się nią posługiwać. Gitara to nieodzowny element wszystkich ogniskowych spotkań z przyjaciółmi, to możliwość rozwijania swojej muzykalności, a w przyszłości, kto wie, może założenia własnej kapeli?
Nie traktuj instrumentu przedmiotowo
Zanim zaczniesz uczyć się wygrywania całej gamy na gitarze, musisz poznać podstawy, a więc to, w którym miejscu gryfu znajdują się konkretne dźwięki. Taka wiedza niezbędna jest do tworzenia akordów oraz do uczenia się improwizowania. Najważniejsze na początkowym etapie gry na gitarze jest przyswojenie gamy C-dur, czyli wszystkich dźwięków kończących się na „-is”. W następnej kolejności niezbędne jest przyswojenie sobie skali chromatycznej, idąc kolejno zarówno w górę, jak i w dół.
Jak można ułatwić sobie naukę?
Ucząc się każdego nowego dźwięku na gryfie, a więc każdego nowego chwytu, kolejno go nazywaj. Ważne jest nazywanie dźwięków wygrywanych na każdej kolejnej strunie, idąc od jeden próg w prawo, a potem cofając się na pierwotne miejsce, z którego zaczynałeś. Możesz również iść po skosie czy przeskakiwać równo co dwa, trzy progi. Przy wykonywaniu ćwiczeń na samym początku szalenie ważne i pomocne będzie właśnie nazywanie wszystkich wygrywanych dźwięków po kolei. Pomoże ci się to oswoić z instrumentem oraz swobodniej poruszać się po gryfie instrumentu.
Jeśli nie posiadasz swojej własnej gitary, sprytnym rozwiązaniem jest wydrukowanie sobie zdjęcia pustego gryfu, a następnie losowego wstawiania, oczywiście również nazywanych, dźwięków. Metod jest kilka i w zasadzie każda z nich jest dobra, jeśli tylko wszystko nie będzie wykonywane jednocześnie. Metoda małych kroczków w przypadku nauki gry na instrumencie zawsze jest najlepsza.
Gamy na gitarze
Dwiema podstawowymi gamami jest molowa i durowa. Druga z nich powszechnie nazywana jest „wesołą” w przeciwieństwie do molowej – „smutnej”. Konstrukcja gamy durowe wygląda następująco: dźwięk – baza, dalej dwa półtony, dwa półtony, jeden półton, dwa półtony, dwa półtony, dwa półtony, jeden półton.
Druga z gam, molowa, wygląda zaś następująco: dźwięk-baza, następnie dwa półtony, jeden półton, dwa półtony, dwa półtony, jeden półton, dwa półtony, dwa półtony.
Zgodnie z tym schematem można stworzyć wszystkie pozostałe gamy gitarowe, na przykład C-dur, G-dur, A-dur, a-moll, e-moll czy fis-moll.