Jak rozciągnąć palce do gry na gitarze?

Jak rozciągnąć palce do gry na gitarze?

Każdy trener powie, że przed treningiem, potrzebna jest rozgrzewka, dlatego także przed przystąpieniem do gry na gitarze, należy dobrze rozgrzać poszczególne partie ciała. Najpierw należy pokręcić barkiem i rozmasować przedramię, a później wprawić nadgarstek w ruch udając, że “wkręcamy żarówkę”. Szczególną uwagę należy zwrócić na masaż środka dłoni. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu mięśni, zwiększa się krążenie krwi, a stawy zyskują większą ruchliwość. Podczas gry na gitarze najważniejsze są jednak palce, które odpowiednio rozgrzane i wyćwiczone, zwiększają swój zasięg.

Przed przystąpieniem do ćwiczeń, warto pamiętać, aby:

  • przyjąć wygodną dla nas pozycję
  • lewa ręka była cały czas swobodna, a dłoń jedynie obejmowała gryf
  • palce były rozluźnione, a do gry należy angażować je wszystkie
  • opuszki palców dociskały struny tuż przed metalowymi sztabkami progów
  • palce nie trącały przypadkiem sąsiednich strun
  • przenosić dźwięki ze struny na strunę, zamiast grać na jednej oraz by jak najmniej przesuwać lewą dłoń wzdłuż gryfu

Jedno z prostszych ćwiczeń, które wzmocni i wyrobi niezależność palców, możemy wykonać bez gitary. Wystarczy wyprostować palce u lewej dłoni, a następnie po kolei je zginać, nie ruszając przy tym pozostałych. Najpierw zginamy palec wskazujący, później środkowy (pamiętając przy tym, że reszta jest wyprostowana!), a następnie serdeczny i mały. W kolejnym kroku zginamy palec wskazujący ze środkowym, później z serdecznym, a na końcu z małym. Powtarzamy kilkukrotnie, zmieniając ten układ dowolnie. Można też wszystkie palce zgnieść w pięść, a później po kolei e prostować. W podobny sposób możemy rozciągnąć też prawą dłoń.

Poniżej można znaleźć kilka łatwych ćwiczeń, które pozwolą rozciągnąć palce, a także zwiększą szybkość palcowania, koordynację ręki lewej i prawej oraz siłę uderzania w struny. Należy je wykonywać przy użyciu kostki, na początku wolno (bo ważniejsza jest dokładność, jednakże wraz z wprawą, będzie to coraz szybciej), trąc struny góra-dół. Ćwiczenia należy wykonywać z plusem metronomu. Poniższe cyfry oznaczają palce (1 – wskazujący, 2 – środkowy, 3 – serdeczny, 4 – mały).

E———————1-2-2-1————————
B—————–1-2———2-1——————–
G————-1-2—————–2-1—————-
D———1-2————————-2-1————
A—–1-2———————————2-1——–
E-1-2—————————————–2-1—–

E———————1-3-3-1————————-
B—————–1-3———3-1———————
G————-1-3—————–3-1—————–
D———1-3————————-3-1————-
A—–1-3———————————3-1———
E-1-3—————————————–3-1—–

Ponadto, zanim przystąpimy do gry, warto pamiętać o własnej wyobraźni. Należy wyobrazić sobie to, co chcemy zagrać i w jaki sposób, żeby odruchowo nie używać swoich wyćwiczonych już patentów. Dzięki takiemu rozwiązaniu, nasze solówki będą ciekawsze, wyrobimy sobie nawyk improwizowania, a palce bardziej sprawne.

Dodaj komentarz