Każdy trener powie, że przed treningiem, potrzebna jest rozgrzewka, dlatego także przed przystąpieniem do gry na gitarze, należy dobrze rozgrzać poszczególne partie ciała. Najpierw należy pokręcić barkiem i rozmasować przedramię, a później wprawić nadgarstek w ruch udając, że “wkręcamy żarówkę”. Szczególną uwagę należy zwrócić na masaż środka dłoni. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu mięśni, zwiększa się krążenie krwi, a stawy zyskują większą ruchliwość. Podczas gry na gitarze najważniejsze są jednak palce, które odpowiednio rozgrzane i wyćwiczone, zwiększają swój zasięg.
Przed przystąpieniem do ćwiczeń, warto pamiętać, aby:
- przyjąć wygodną dla nas pozycję
- lewa ręka była cały czas swobodna, a dłoń jedynie obejmowała gryf
- palce były rozluźnione, a do gry należy angażować je wszystkie
- opuszki palców dociskały struny tuż przed metalowymi sztabkami progów
- palce nie trącały przypadkiem sąsiednich strun
- przenosić dźwięki ze struny na strunę, zamiast grać na jednej oraz by jak najmniej przesuwać lewą dłoń wzdłuż gryfu
Jedno z prostszych ćwiczeń, które wzmocni i wyrobi niezależność palców, możemy wykonać bez gitary. Wystarczy wyprostować palce u lewej dłoni, a następnie po kolei je zginać, nie ruszając przy tym pozostałych. Najpierw zginamy palec wskazujący, później środkowy (pamiętając przy tym, że reszta jest wyprostowana!), a następnie serdeczny i mały. W kolejnym kroku zginamy palec wskazujący ze środkowym, później z serdecznym, a na końcu z małym. Powtarzamy kilkukrotnie, zmieniając ten układ dowolnie. Można też wszystkie palce zgnieść w pięść, a później po kolei e prostować. W podobny sposób możemy rozciągnąć też prawą dłoń.
Poniżej można znaleźć kilka łatwych ćwiczeń, które pozwolą rozciągnąć palce, a także zwiększą szybkość palcowania, koordynację ręki lewej i prawej oraz siłę uderzania w struny. Należy je wykonywać przy użyciu kostki, na początku wolno (bo ważniejsza jest dokładność, jednakże wraz z wprawą, będzie to coraz szybciej), trąc struny góra-dół. Ćwiczenia należy wykonywać z plusem metronomu. Poniższe cyfry oznaczają palce (1 – wskazujący, 2 – środkowy, 3 – serdeczny, 4 – mały).
E———————1-2-2-1————————
B—————–1-2———2-1——————–
G————-1-2—————–2-1—————-
D———1-2————————-2-1————
A—–1-2———————————2-1——–
E-1-2—————————————–2-1—–
E———————1-3-3-1————————-
B—————–1-3———3-1———————
G————-1-3—————–3-1—————–
D———1-3————————-3-1————-
A—–1-3———————————3-1———
E-1-3—————————————–3-1—–
Ponadto, zanim przystąpimy do gry, warto pamiętać o własnej wyobraźni. Należy wyobrazić sobie to, co chcemy zagrać i w jaki sposób, żeby odruchowo nie używać swoich wyćwiczonych już patentów. Dzięki takiemu rozwiązaniu, nasze solówki będą ciekawsze, wyrobimy sobie nawyk improwizowania, a palce bardziej sprawne.