nauka gry na gitarze - Skale modalne

Nauka gry na gitarze SKALE MODALNE. Poświęć swój czas – to inwestycja!!!

Witam!!!

Mam dla Was bardzo ważny temat, no i nie wygląda on atrakcyjnie bo naprawdę jest tutaj co robić, ale jest to rzecz, która da Wam bardzo wiele. Warto zainwestować swój czas i zrobić właśnie to.

Skale modalne – co to oznacza?

Chciałem z Wami zrobić wszystkie skale modalne. Skale modalne są zbudowane na poszczególnych stopniach gamy. Jaka jest różnica między gamą a skalą no to: każda gama jest skalą a nie każda skala jest gamą – może w ten sposób. Gama jest wtedy gdy mówimy o konkretnych dźwiękach, jeżeli mamy na myśli np.: dźwięk F i wtedy jest gama F-dur, ale jest to skala zbudowana na pierwszym stopniu czyli skala jońska. Teraz mamy inną gamę G-dur, ale nadal jest to skala jońska. Teraz A-dur w dalszym ciągu skala jońska. Rozumiecie już na czym polega różnica? To jest bardzo płynne i bardzo cienkie są te granice, na prawdę między skalą a gamę nie ma się co za bardzo przejmować.

Po co się tego w ogóle uczyć?

Jest kilka powodów. Przede wszystkim robimy tak zwane mapowanie gryfu. Pierwsze mapowanie robiliśmy ucząc się dźwięków. Teraz będziemy uczyli palce. Nauka tych skal spowoduje, że nasze palce będą działały z podświadomości, one później nie będą sobie już zdawały sprawy – jak się raz nauczone gamy zostają w podświadomości w palcach. Na tym bazujemy, ja to nazywam jako ścieżkę gryfu w danej tonacji. Pierwsza tonacja da nam to, że rozciągniemy sobie niesamowicie „łapę” bo będziemy robić to wszystko w gamie F-dur, właśnie z tego względu, żeby było nad czym popracować. Pokaże wam jak ustawić rękę, żeby tak rozciągnąć palce. Będziemy grali po 3 dźwięki na strunie. Pokaże Wam nową technikę piórkowania, będzie się to nazywało Sweep Picking. Jest to bardzo dobra technika, jest dosłownie jak wirus. Jak się jej raz na uczysz to zostanie z tobą na zawsze i nigdy nie trzeba myśleć kiedy trzeba ją zastosować, ponieważ ona sama wchodzi. To jest piękne, że nie uczymy się tej techniki tylko po to żeby coś zaliczyć tylko uczymy się jej dlatego, że będzie ona nam służyć w późniejszym graniu.

Ustawienie reki

Zacznę może od ustawienia ręki lewej. Ustawienie reki jest ważne, ponieważ trzeba ją tak ustawić żeby można było porozciągać palce. Wyobraźmy sobie, że chwytamy akord F-dur, teraz żeby rozciągnąć rękę maksymalnie – kciuk musi zejść na dół (z tyłu gryfu), ręka musi iść w kierunku tułowia i teraz możemy rozciągnąć palce.

Opalcowanie

Kolejna zasada dotyczy opalcowania, bo dzięki tej skali poznamy prawidłowe opalcowanie gryfu. Ono będzie się sprawdzało w wielu sytuacjach nie tylko tych modalnych, ale w każdych innych. Mniej więcej założenie jest takie, że każdy palec ma swój próg. Jeżeli gramy więc dźwięk na 2 progu, na 4 i na 5 to odpowiednio będziemy używali tych palców, które na nich leżą. Czyli mam tutaj fis, gis i a. Ale jeżeli chcielibyśmy zagrać fis, g i a to zrobimy to już tym (drugim- środkowym) palcem. Proste? To jest intuicyjne. Jeżeli będziemy chcieli zagrać chromatycznie czyli pół ton po pół tonie to zagramy poszczególnymi palcami. I to jest jasne. Problem pojawia się wtedy gdy trzeba zagrać dwa pół tony i potem następnie dwa półtony. Wtedy już musimy rozciągnąć rękę i zastosować jak ja to nazywam metodę na Victorie i tymi 2 palcami chwycić pierwsze dwa pół tony. I dopiero małym palcem kolejne dwa. Najtrudniejszym elementem są właśnie te pierwsze kroki na tych 2 pierwszych strunach.

Więcej możecie znaleźć i dowiedzieć się z mojego filmiku na kanale Youtube:

 

1 myśl na temat “Nauka gry na gitarze SKALE MODALNE. Poświęć swój czas – to inwestycja!!!

Dodaj komentarz