Nauka gry na gitarze - online

Jak grać SWEEP PICKING na gitarze elektrycznej?

Witam dzisiaj chciałem wam pokazać na czym polega sweep.

Na początek skale jońską można zagrać na 2 sposoby:

  • kostkowanie naprzemienne
  • sweetem

w przypadku sweetu ręka zachowuje się spokojniej. Zachowuje się tak dlatego bo gra 30% mniej niż za pierwszym razem.

Z czego to wynika?

Wynika to z samej idei sweetu. Idea jest taka żeby przy przejściu z jednej struny na drugą zagrać te 2 dźwięki z jednej i drugiej struny w jednym kierunku. Taki wyolbrzymiony sweep to jest np.: przez 3 struny. Można zagrać 3- 4 dźwięki  ze sobą zebrane po prostu bez żadnego problemu. Teraz wyobraźcie sobie to wszystko wykostkować – nie da się. Podobnie przy skalach modalnych jeżeli opanujemy tą technikę to tak jak mówiłem ona wchodzi jak wirus do nas i już zostaje na amen. Nie musimy się martwić w ogóle o to czy musimy używać jej czy nie musimy, czy aby w tym omycie mamy zagrać sobie sweetem czy nie w ogóle my o tym nie decydujemy, ponieważ to jest w naszej podświadomości. Technika jakby sama się uaktywnia w danym momencie kiedy jest dobry moment  do tego żeby się uaktywniła. To jest bardzo dobra wiadomość i jakby komunikat, że warto to zrobić bo mamy naprawdę niesamowite narzędzie w ręce w tym momencie.

Omówię krok po kroku jak opiurkować tą skale i jak ją zapętlić. Najpierw piórkowanie- dół, góra, dół, dół, góra, dół. Zwróćcie, że na 6 dźwięków 4 były zagrane na dół i tylko 2 na górę. (te środkowe na 3 progu- czyli dźwięk 2 i 5).  Reszta wszystko w dół i jest to fenomen tej techniki, bardzo fajna rzecz.  Spróbujmy na tak małym odcinku opanować to. Czyli cały odcinek mamy tak dół, góra, dół, dół, góra, dół, dół, góra, dół, dół, góra, dół, dół, góra, dół, dół, góra, dół- tak wygląda. Jeżeli już opanowaliście, dobrnęliście do tego miejsca to jest nieźle. Kolejny krok to jest powrót czyli trzeba wrócić. Zagrać w drugą stronę i teraz też będzie sytuacja analogicznie tylko tak jak lustrzane odbicie czyli będzie więcej tych do góry niż tych na dół.  Góra, dół, góra, góra, dół, góra, góra, dół, góra, góra, dół, góra, góra, dół, góra, góra, dół, góra. Jeżeli nie będziemy się mylić na tych 6 dźwiękach to idziemy dalej. Jeżeli wychodzi wam już w jedną i drugą stronę ten cały pochód  to czas na to żebyśmy sobie tą skalę zapętlili.

Co znaczy zapętlanie skali?

Zapętlanie skali to znaczy żeby nie przerywając grania grać ją w kółko non stop. Ku temu są nam potrzebne 2 zabiegi: nie gramy ostatniego dźwięku tylko d razy przechodzimy na kolejną strunę i tu dołączmy chromatykę po to żeby dźwięk pierwszy był zagrany w dół przez co znowu możemy jakby kontynuować.

Na pewno nie jest to najprostsza rzecz na świecie, ale jeszcze raz Was bardzo zachęcam do tego żeby to zagrać. Dzięki temu w przyszłości można grać bardzo sprawnie. Można tą skale grac bardzo szybko i nie chodzi tu nawet o szybkość grania tylko o płynność  z jaką możemy to wykonać. Czyli tak jak mówiłem jest to technika, która lokuje się bardzo w naszej podświadomości i z niej jakby wychodzi. Możemy również później grać tą techniką dźwięki z zakresy pentatoniki takiej rozszerzonej do Bluesa.  Technika ta ma więc zastosowanie nie tylko w skalach modalnych ale w każdych innych sytuacjach kiedy gramy po 3 dźwięki na strunie.

Zapraszam również na:

 

Dodaj komentarz